~ Peta Konsep ~

Binatang Laut Yang Halal

Author: siti rohaidah // Category:
Apakah yang anda fikirkan tentang gambar di bawah?



Allah menyuruh hamba-Nya supaya bersyukur dengan setiap ape yang Allah kurniakan. Laut merupakan salah satu punca rezeki kepada manusia. Hasil laut dijadikan sebagai bahan makanan kepada manusia. Pada asasnya, semua binatang di dalam laut adalah halal selagi mana ia nya tidak mengandungi racun dan tidak memudharatkannya jika memakannya. Allah telah berfirman :

احل لكم صيد البحر وطعامه متاعا لكم وللالسيارة

Maksudnya : Di halalkan bagi kamu binatang buruan laut dan makanan yang didapati dari laut, sebagai bekalan bagi kamu (untuk menikmati kelazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran ( Surah Al-Maidah : 96)



Halal memakan binatang yang hidup di dalam air sama ada di laut atau di sungai asalkan ia tidak beracun dan tidak memabukkan. Binatang di laut atau di sungai halal dimakan tanpa disembelih. Allah telah berfirman :



وهو الذى سخر البحرلتا كلوا منه لحما طريا


Dan Dialah yang memudahkan laut supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup ( Surah Al-Nahl:14)


Di dalam ayat yang lain pula, Allah berfirman maksudnya :

Dan tidaklah sama keadaan dua laut, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga serta sesuai di minum. sementara satu lagi masin lagi pahit,dan kedua-duanya itu berfaedah bagi kamu dan dari tiap-tiap satunya kamu dapat makan daging yang lembut hidup-hidup. ( Surah Al-Fathir :12)



Pelbagai jenis hidupan laut yang halal dimakan antaranya pelbagai jenis ikan,sotong,udang,ketam,belut dan sebagainya. Dalam sebuah hadis semasa Nabi ditanya oleh seseorang sahabat tentang air laut, baginda bersabda :




" Laut itu bersih dan halal bangkainya"


Maksud sebuah hadis lain pula, yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdullah, beliau menceritakan kepada Rasulullah pernah mengirim satu angkatan keluar menuju ke Madinah , dalam perjalanan mereka telah menjumpai bangkai ikan yang besar lalu mereka memakannya selama 20 hari. Apabila kembali ke Madinah, mereka menceritakan kepada Rasulullah mengenai perkara tersebut. lalu baginda menyuruh mereka memakan rezeki yang dikurniakan oleh Allah itu dan baginda mahu memakan ikan tersebut sekiranya masih ada.







1 Response to "Binatang Laut Yang Halal"

Aemi Says :
December 22, 2012 at 9:10 AM

thank for inmformation ya

Post a Comment

~Rehat sebentar mendengar radio~