~ Peta Konsep ~

PEMBURUAN

Author: siti rohaidah // Category:
PERNAHKAH ANDA BERBURU ATAU MELIHAT ORANG BERBURU BINATANG??








Para ulama’ telah bersepakat mengtakan bahawa berburu itu ialah suatu aktiviti yang harus.




Alat-alat yang harus digunakan:


1) Binatang-binatang yang mempunyai taring atau kuku yang tajam seperti anjing yang terlatih untuk berburu atau burung helang dan sebagainya









2) Menggunakan senjata-senjata tajam seperti panah, lembing, pedang,yang boleh mengeluarkan darah dengan cepat dan mematikan binatang itu dengan segera.











Berburu Dengan Binatang

Berburu dengan binatang seperti anjing, atau helang dengan syarat binatang itu telah benar-benar dilatih untuk mengikut perintah dan suruhan tuannya serta tidak pula memakan bianatang yang diperolehinya.


HELANG




Cara Berburu Dengan Binatang

Semasa hendak melepaskan anjing itu pemburu hendaklah membaca bismillah yang sempurna iaitu apabila binatang yang diburu itu mati tidak kira disebabkan oleh terkamannya atau gigitannya maka halal di makan . Sekiranya binatang yang diburu itu masih hidup maka ia hendaklah disembelih terlebih dahulu.


Cara Berburu Dengan Senjata Tajam


Apa yang dimaksudkan dengan senjata tajam itu termasuklah pedang, panah,lembing, atau senjata lain yang berbentuk runcing yang boleh mengeluarkan darah dengan segera dan mematikan binatang yang diburu. Binatang-binatang yang mati akibat ketajaman senjata ini adalah halal dimakan tidak kira kena bahagian mana pun.

Semasa hendak melepaskan senjata itu perlulah dibaca bismillah. Jika didapati binatang itu sudah mati,maka halal lah dimakan, tetapi jika binatang itu masih hidup makan hendaklah disembelih terlebih dahulu.

0 Responses to "PEMBURUAN"

Post a Comment

~Rehat sebentar mendengar radio~