~ Peta Konsep ~

Makanan Yang Haram Menurut Islam

Author: siti rohaidah // Category:






APA YANG ANDA KETAHUI TENTANG MAKANAN ATAU MINUMAN YANG HARAM??



Dalam perbincangan ini, kita akan sama-sama mempelajari apakah jenis makanan atau ciri-ciri makanan yang haram dimakan di dalam islam. Seperti mana perbincangan mengenai konsep halal haram sebelum ini, anda semua pasti sudah mengetahui haram ialah dilarang.





Harimau sejenis binatang yang berkuku tajam


Dalam islam makanan yang haram adalah makanan yang dilarang untuk orang islam memakannya. Makanan itu ialah seperti daging babi dan makanan yang campuran daripadanya, arak, bangkai dan sebagainya.



Babi telah ditetapkan haram oleh Allah



Jika seseorang islam sengaja menggunakan barangan yang diharamkan itu maka dia adalah berdosa di sisi Allah.


Dalam keadaan atau pengecualian tertentu darurat sahaja seseorang islam itu dibolehkan memakan makanan yang haram. Keadaan ini adalah kerana ia tidak disengajakan atau nyawa dalam bahaya. Pada masa itu,tidak terdapat pilihan lain kecuali makanan yang haram,makan ia dibenarkan mengambil makanan yang haram itu semata-mata untuk menyelamatkan nyawa sahaja. Berkaitan ini Allah berfirman dalam Al-Quran dari Surah Al-Baqarah ayat 173 :


Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang Yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ( Al-Baqarah:173)





0 Responses to "Makanan Yang Haram Menurut Islam"

Post a Comment

~Rehat sebentar mendengar radio~