~ Peta Konsep ~

Binatang Darat Yang Halal

Author: siti rohaidah // Category:


Binatang yang halal dimakan ialah binatang yang tidak disebut pengharamannya di dalam Al-Quran dan Hadith. Binatang darat termasuklah binatang ternakan dan hidupan liar di hutan atau jenis binatang yang lain yang berkeliaran di muka bumi ini. Kebanyakan ternakan adalah halal dimakan seperti ayam, itik, lembu,kerbau dan sebagainya. Allah telah berfirman dalam Surah Al-An'am :

Mafhumnya : "Dan di antara binatang-binatang ternakan itu,ada yang dijadikan untuk pengangkutan dan ada yang disembelih. makanlah daripada yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kamu." (Surah Al-An'am : 142 )

Firman Allah lagi :

Mafhumnya :"Dan binatang-binatang ternak itu,ia juga menciptakan-Nya untuk kamu,terdapat padanya benda-benda yang memanaskan tubuh dari sejuk dan beberapa faedah yang lain dan daripadanya juga kamu makan." (Surah An-Nahl : 5)




Penghalalan binatang-binatang darat juga tertakluk kepada sama ada binatang itu kotor atau bersih, memudharatkan atau tidak untuk dimakan. Andainya binatang itu bersih dan baik untuk dimakan halallah di sisi Islam dan sebaliknya jika binatang tersebut kotor atau memudharatkan,maka haramlah dimakan.

Hal ini diketahui sama ada binatang itu memudaratkan atau tidak
dapatlah dilihat sama ada ia mempunyai racun atau
membahayakan seperti tikus, juga binatang-binatang yang menerkam mangsanya seperti harimau, singa, beruang, dan sebagainya.















































0 Responses to "Binatang Darat Yang Halal"

Post a Comment

~Rehat sebentar mendengar radio~